TIETOKANTA

Tietokannasta on jo jonkin aikaa puhuttu ja ikävä kyllä ensimmäinen yritys sen rakentamiseksi ei onnistunut. Nyt on kuitenkin ammattilainen koodaajien ryhmä, joka on rakentanut tietokantaa muiden töiden ohessa. Jonkun verran on ollut teknisiä haasteita, kuten myös käyttömukavuus haasteita ja niitä on korjailtu. Tietokanta on avattu!!

12.3.2024 *päivitys* Tietokannassa on kaikkiaan tällä hetkellä hautamuistomerkkien kuvia yli 206.000 ja näissä nimiä noin 318.500.

Kaksi tärkeää syytä tietokannalle - kuvien säilyminen ja yksittäisen haudan/henkilön hakeminen.

Muutama taustatieto tässä tietokannasta

1. Facebook on täysin mahdoton alusta tällaiselle kuvamäärälle ja se, että on edes jotenkin pärjätty, pohjautuu vapaaehtoisvoimin tehtyyn albumihakemistoon ja siihen, että kuvat kootaan albumeihin. Tämä on kuitenkin haastavaa, koska facebook muuttaa asetuksiaan säännöllisen epäsäännöllisesti.

2. Syksyn 2020 jälkeen ei albumien sisällä ole enää voinut järjestää kuvia aakkosiin jos ne ovat menneet sekaisin. Tämä on huomattavasti hidastanut muistomerkkien kuvien löytämistä.

3. Samaisen uudistuksen jälkeen ei ylläpito ole enää voinut varmuuskopioida koko kuva-albumia. Niinpä tilanne on se, että jos joku henkilö poistaa facebook-tilinsä, niin kaikki hänen lisäämät kuvatkin poistuvat samalla. Tämä on mielestäni suuri vahinko, koska monetkin kuvat voivat olla sellaisia, että muistomerkki on sen jälkeen hautausmaalta poistunut eikä sitä voida uudelleen kuvata. Tietokanta ei ole sidoksissa siihen onko henkilö facebookissa vai ei.

4. Jotta tietokannassa saadaan hakutoiminto toimimaan, pitää jokaisen muistomerkin tiedot ensin puhtaaksikirjoittaa (indeksoida) ja tässä ryhmäläiset voisivat kyllä ojentaa auttavan kätensä. Jokainen indeksoitu albumi edes auttaa sen nopeampaa tuloa tietokantaan.

5. Ensivaiheessa tietokantaan on koottu kaikki vapaaehtoisten kuvaamat sankarihautausmaat ja sinne lisätty kuvia myös sankarivainajien muistomerkeistä, mitkä ovat löytyneet varsinaisen hautausmaan kuvien joukosta. Joitain yksittäisiä siis puuttuu vielä.

6. Ryhmän kuvista on myös koottu oma tiedosto ev.lut. kirkoista, tässä vaiheessa 780. Kirkko-määritelmänä on noudatettu seurakuntien ilmoituksia kirkoista ja myös sitä, että kirkko on fyysinen rakennus. Kappelit on ainakin tässä vaiheessa vielä jätetty kuvien joukosta pois.

7. Tietokanta tulee olemaan toiminnoiltaan jonkin verran erilainen, kuin mihin facebookissa ollaan totuttu. Hautausmaiden kohdalla mennään laajemmalla jaottelulla eikä suinkaan jokaisen yksittäisen osaston/korttelin/alueen mukaan. Ortodoksi kirkoista/pyhäköistä/hautausmaista on tehty oma osionsa, mutta yksittäisen haudan hakutoiminto kyllä huomioi ne haussa.

Ilmoitan jo tässä vaiheessa, että tietokannassa EI OLE vielä kaikkia kuvia, joten sitä on turha ihmetellä ja/tai kysellä. Materiaalin latausjärjestykseen on vaikuttanut suurimmalta osalta se, mistä on ollut indeksointeja.

Lisää tietoa seuraa myöhemmin, kuten myös opastusta sitten tietokannan käyttöön.

Jännittynein ja odottavin tunnelmin Sari